To specjalistyczne działania, z zastosowaniem odpowiednich metod i technik, skierowane na zlikwidowanie lub zmniejszenie trudności i opóźnień w nauce, zaburzeń w zachowaniu, jak również doskonaleniu funkcji, które są dobrze rozwinięte. To całokształt działań o charakterze korekcyjno-kompensacyjnym oraz wszelkie formy pracy działające na dziecko stymulująco i usprawniająca.
Terapia psychologiczna to uznana i skuteczna metoda leczenia zaburzeń i trudności psychicznych. Co bardzo ważne, mogą z niej skorzystać nie tylko osoby, u których zdiagnozowano konkretną jednostkę chorobową – np. depresję. Zaleca się ją także ludziom, którzy nie mogą sobie poradzić z trudnymi wydarzeniami ze swojego życia, mają problem z nawiązywaniem satysfakcjonujących relacji z innymi lub z dążeniem do swoich celów. Udzielana jest pomoc w zakresie: problemów osobistych ( depresje, lęki, problemy w radzeniu sobie z emocjami, stresem, trudności w relacjach społecznych, nieśmiałość, problemy z akceptacją siebie, zaburzenia odżywiania); problemów szkolnych; problemów rodzinnych.
To szereg postępowań terapeutycznych, które mają na celu kształtowanie mowy, usuwanie wad wymowy oraz nauczanie mowy w przypadku jej braku bądź utraty. U nas: diagnoza i terapia wad wymowy, opóźnionego rozwoju mowy, zaburzeń mowy i komunikacji w: autyzmie i zespole Aspergera, niepełnosprawności intelektualnej, mózgowym porażeniu dziecięcym, specyficznych zaburzeniach mowy (SLI), afazji, dyzartrii, zespołach genetycznych, terapia zaburzeń miofunkcjonalnych (nieprawidłowe oddychanie, połykanie, odgryzanie, gryzienie, żucie), przygotowania do zabiegu frenotomii (podcięcie wędzidełka) oraz opieki po zabiegowej, terapia po wypadkach oraz w przebiegu schorzeń neurologicznych
Obejmuje swoim zasięgiem całość specyficznych, zamierzonych oddziaływań ukierunkowanych na usunięcie wszelkich zakłóceń procesu porozumiewania się. Oddziaływania te mają na celu: korygowanie zaburzeń mowy i komunikacji w: autyzmie i zespole Aspergera, niepełnosprawności intelektualnej, mózgowym porażeniu dziecięcym, specyficznych zaburzeniach mowy (SLI), afazji, dyzartrii, zespołach genetycznych, usprawnianie motoryki aparatu artykulacyjnego, usprawnianie funkcji pokarmowych (nieprawidłowe połykanie, odgryzanie, gryzienie, żucie), wypracowanie odpowiedniego poziomu sprawności językowej, oddechowej i fonacyjnej, wzbogacanie zasobu słownictwa biernego i czynnego, stwarzanie możliwości porozumiewania się dzieciom, które nie są w stanie posługiwać się mową werbalną (komunikacja alternatywna), przygotowania do zabiegu frenotomii (podcięcie wędzidełka) oraz opieki po zabiegowej, terapia po wypadkach oraz w przebiegu schorzeń neurologicznych.
W logopedii to metoda terapeutyczna polegająca na stymulacji mięśni i nerwów w obrębie aparatu mowy za pomocą prądów o małej częstotliwości takich jak TENS (przezskórna stymulacja elektryczna nerwów) i EMS (elektryczna stymulacja mięśni). Celem terapii jest poprawa funkcji mięśni odpowiedzialnych za mowę, połykanie, gryzienie itp. Skierowana jest dla osób z: opóźnionym rozwojem mowy, z mową nosową, z zaburzeniami neurologicznymi, z wadami artykulacyjnymi, z zaburzeniami karmienia i połykania, z obniżonym napięciem mięśniowym, po urazach neurologicznych, z chorobami neurodegeneracyjnymi, po zabiegach w obrębie głowy i szyi i zaburzeniami głosu.
Dysleksja to specyficzne trudności w nauce czytania i pisania stwierdzane u ucznia, pomimo stosowania standardowych metod nauczania i inteligencji na poziomie co najmniej przeciętnym.
Dysleksja to specyficzne zaburzenia rozwoju umiejętności szkolnych pojawiające się już we wczesnym dzieciństwie.
Na specyficzne zaburzenia rozwoju umiejętności szkolnych składają się między innymi:
· Specyficzne zaburzenia czytania (dysleksja)
· Specyficzne zaburzenie ortografii (dysortografia)
· Specyficzne zaburzenie umiejętności arytmetycznych (dyskalkulia)
Celem jest prowadzenie zajęć rozwijających umiejętności wzrokowe i słuchowe niezbędne do czytania i pisania, rozwijanie umiejętności matematycznych, a także terapia ręki.
Specyficzne zaburzenia czytania (dysleksja) charakteryzuje się tym, że u osoby zaburzonej występują trudności z czytaniem. Dysleksja może być spowodowana wadami w funkcjach poznawczych. Na przykład w przypadku percepcji wzrokowej osoba zaburzona widzi, ale ma trudności z dostrzeżeniem. Dyslektykom podczas czytania mogą na przykład mieszać się litery. Często w parze ze specyficznymi zaburzeniami czytania idą specyficzne zaburzenia ortografii (dysortografia).
Specyficzne zaburzenie ortografii (dysortografia) nieumiejętność zastosowania zasad pisowni, mimo tego, że jest się z nimi zaznajomionymi. Z tego względu nagminnie popełnia się wszelkiego rodzaju błędy ortograficzne, stylistyczne itd. Dysortografia również może być spowodowana problemami z podstawowymi funkcjami poznawczymi.
Specyficzne zaburzenie umiejętności arytmetycznych (dyskalkulia) w tym przypadku występują znaczne problemy z rozwiązywaniem zadań matematycznych. Trudności mogą występować nawet w przypadku najprostszych zadań (dodawanie, odejmowanie). Może wystąpić dyskalkulia werbalna (trudności z nazywaniem pojęć matematycznych), leksykalna (trudności ze znajomością symboli matematycznych) itd.
Specyficzne zaburzenie umiejętności arytmetycznych (dyskalkulia) w tym przypadku występują znaczne problemy z rozwiązywaniem zadań matematycznych. Trudności mogą występować nawet w przypadku najprostszych zadań (dodawanie, odejmowanie). Może wystąpić dyskalkulia werbalna (trudności z nazywaniem pojęć matematycznych), leksykalna (trudności ze znajomością symboli matematycznych) itd.
Specyficzne zaburzenie umiejętności pisania (dysgrafia)
to trudność w opanowaniu umiejętności ładnego, czytelnego i poprawnego graficznie pisma. Dziecko z dysgrafią często pisze litery krzywo, nieregularnie i z dużym wysiłkiem, co może zniechęcać je do pisania. W rezultacie mogą pojawić się różnego rodzaju trudności w nauce, które z kolei niekorzystnie wpływają na rozwój psychiczny dziecka.
Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu ujawniają się dopiero w szkole, podczas gdy już w okresie przedszkolnym można zauważyć objawy, które cechują tzw. dzieci ryzyka dysleksji.
• mała sprawność i koordynacja ruchów podczas zabaw ruchowych, samoobsługi, rysowania i pisania (brzydkie pismo);
• opóźniony rozwój mowy, wadliwa wymowa, trudności z wypowiadaniem złożonych słów, błędy gramatyczne, problem z różnicowaniem głosek podobnych oraz z wydzieleniem sylab, głosek ze słów i ich syntezą;
• trudności z wykonywaniem i odtwarzaniem wzorów graficznych;
• oburęczność, mylenie prawej i lewej ręki;
• trudności w czytaniu pomimo dobrej inteligencji;
• trudności z opanowaniem poprawnej pisowni: błędy ort. pomimo znajomości zasad, pismo zwierciadlane, mylenie i opuszczanie liter.
Zajęcia są rodzajem terapii pedagogicznej, ukierunkowanej na korygowanie i kompensowanie zaburzeń psychoruchowych dziecka jako jednej ze szczególnie ważnych przyczyn niepowodzeń w przedszkolu lub szkole. Zajęcia mają za zadanie rozwijać oraz aktywizować funkcje osobowościowe i intelektualne uczniów, pomóc im w pełni uczestniczyć w procesie dydaktyczno-wychowawczym. Podczas zajęć uczniowie uczą się nowych rzeczy i doskonalą umiejętności, które już zdobyli, umacniają wiarę we własne możliwości i są zachęcani do większej samodzielności w życiu codziennym.
Przeznaczona jest przede wszystkim dla dzieci z zaburzeniami i niepełnosprawnością psychiczną oraz fizyczną, dziecięcym porażeniem mózgowym, ADHD, autyzmem, zespołem Downa, niedowładami kończyn, zaburzeniami mowy i wzroku, zaburzeniami lękowymi, wadami postawy itp. Pomoże ona również dzieciom, które mają trudności w nauce, w szkole, problemy z rówieśnikami czy rodzicami. Z takiej formy terapii może więc skorzystać naprawdę każdy. Pies na zajęciach jest przede wszystkim motywatorem do aktywności. Kontakt z psem pozytywnie wpływa na rozwój sfery intelektualnej i poznawczej dzieci, buduje pozytywną motywację do nauki.
SI to proces neurologiczny, dzięki któremu możliwe jest prawidłowe przetwarzanie wrażeń dostarczanych mózgowi zarówno z organizmu, jak i otoczenia. Dzięki niej człowiek jest w stanie odbierać bodźce zmysłowe, interpretować je oraz reagować adekwatnie do sytuacji. Zaburzenia integracji sensorycznej przekładają się na trudności w codziennym funkcjonowaniu – zaburzenia te nie mijają samoistnie.
- koordynacją ruchową
- wykonywaniem zadań wymagających precyzyjnych ruchów, takich jak pisanie
- aktywnościami motorycznymi, jak jazda na rowerze czy wspinanie się
- nadwrażliwością sensoryczną na dźwięki, światło, dotyk, smaki czy zapachy, które zwykle nie przeszkadzają innym osobom
- lokalizowaniem źródła dźwięku, śledzeniem obiektów wzrokiem czy w rozróżnianiu liter i słów
- równowagą i poczuciem przestrzeni, oceną odległości
- unikaniem pewnych aktywności
- interakcjami społecznymi, poprzez ograniczoną zdolność w interpretacji bodźców społecznych
- koncentracją i uwagą
To zajęcia, łączące w sobie elementy terapii sensorycznej i aktywności ruchowej, wspierając rozwój dzieci i młodzieży w sposób kompleksowy i dostosowany do ich potrzeb. Zajęcia obejmują rozwój poprzez zabawę: motoryki dużej i małej, koordynację ruchową, grafomotorykę, funkcje wzrokowe, słuchowe i emocjonalne.
To skuteczne narzędzie do rehabilitacji po wypadkach, udarach, pracy nad skupieniem uwagi i koncentracją, nauki umiejętności społecznych, behawioralnych, komunikacyjnych dla dzieci ze spektrum autyzmu, ADHD, lękowych, z fobiami, czy depresją itp. CZYM JEST Theraply VR? Rozwiązanie, które oferujemy, polega na wykorzystaniu wirtualnej rzeczywistości w zabawie tak, aby w jak największym stopniu 𝐰𝐬𝐩𝐢𝐞𝐫𝐚𝐜́ 𝐝𝐳𝐢𝐞𝐜𝐢 𝐳𝐞 𝐬𝐩𝐞𝐜𝐣𝐚𝐥𝐧𝐲𝐦𝐢 𝐩𝐨𝐭𝐫𝐳𝐞𝐛𝐚𝐦𝐢 𝐞𝐝𝐮𝐤𝐚𝐜𝐲𝐣𝐧𝐲𝐦𝐢... ale nie tylko! Technologia wirtualnej rzeczywistości (VR) otwiera zupełnie nowe możliwości zarówno w edukacji, jak i w terapii.
Ma na celu usprawnianie tzw. małej motoryki czyli precyzyjnych ruchów dłoni i palców, jak również dostarczania wrażeń dotykowych i poznawania dzięki nim różnych kształtów, struktur materiałów oraz nabywanie umiejętności ich rozróżniania. Terapia obejmuje diagnozę oraz indywidualny program zawierający zabawy i ćwiczenia doskonalące kontrolę posturalną, koordynację, równowagę, percepcję czuciową i wzrokową, manipulację oraz grafomotorykę.
Plastrowanie dynamiczne polega na oklejaniu określonych części ciała specjalnymi taśmami taping, których parametry są zbliżone do właściwości ludzkiej skóry. Plastry kinesio lekko unoszą skórę i pogłębiają przestrzeń pomiędzy jej powierzchnią a mięśniami. Zastosowanie metody plastrowania dynamicznego ma korzystny wpływ na układ limfatyczny – taśmy kinezjologiczne poprawiają ukrwienie i przepływ limfy. Działają również pozytywnie na mięśnie (rozluźniają je i zmniejszają ich napięcie), ścięgna oraz stawy. Plastry kinesiotaping zmniejszają ból, a także wspomagają proces gojenia się tkanek. Przy pomocy metody kinesiotaping można uzyskać znakomite rezultaty terapeutyczne. Przed naklejeniem plastra dynamicznego przeprowadza się dokładne badania przesiewowe, dzięki którym wiadomo, jaki obszar ciała wymaga kuracji.
Jest to grupowa forma pracy z osobami, które doświadczają trudności społecznych. Podczas zajęć uczestnicy uczą się umiejętności społecznych niezbędnych w codziennym funkcjonowaniu.
Celem zajęć jest:
- trening umiejętności społecznych i komunikacyjnych
- trening modyfikowania zachowań na bardziej aprobowane społecznie,
- umiejętność współpracy w grupie,
- metody radzenia sobie z emocjami,
- praca nad przestrzeganiem zasad,
- uczenie się rozpoznawania emocji i potrzeb,
- odreagowanie napięć emocjonalnych, radzenie sobie ze złością i stresem,
- kształtowanie umiejętności rozwiązywania konfliktów.
(TZA) to program zajęć, podczas których dzieci i młodzież uczą się zamieniać zachowania agresywne na prospołeczne, pewne siebie i bezpieczne. Agresja to czasami jedyny sposób, jaki dzieci znają w celu poradzenia sobie z trudnościami i emocjami. Podczas spotkań uczestnicy poznają alternatywne sposoby radzenia sobie w sytuacjach trudnych, uczą się rozpoznawać i nazywać swoje emocje. To także okazja do uczenia się wnioskowania moralnego – co jest złe, dlaczego, jakie niesie konsekwencje. Treningi mają formę spotkań grupowych, uczestnicy rozmawiają, rozwiązują zadania oraz otrzymują prace domowe, podczas których przyglądają się sytuacjom codziennym i swoim sposobom reagowania.
Forma zajęć grupowych, w których oddziaływania społeczne pełnią funkcję terapeutyczną. Wpływ grupy i związanych z jej obecnością procesów ma ponadto właściwości edukacyjne i rozwojowe. Wykorzystywana jest powszechnie w pokonywaniu życiowych kryzysów. Służy także rozwojowi umiejętności, które ułatwiają funkcjonowanie w grupie. W wielu przypadkach socjoterapia jest znakomitą okazją do zaspokojenia potrzeb społecznych czy rozwoju zainteresowań i samorealizacji. Na zajęciach uczestnicy uczą się sprawnie funkcjonować w grupie osób; przedstawiać swoje oczekiwania i trudności, z którymi mierzą się w procesach grupowych; wykorzystywać dostępne zasoby, by skutecznie komunikować się z otoczeniem; spełniać swoje potrzeby społeczne, których niezaspokojenie może powodować zachowania powszechnie uznawane za niepożądane.
Przeznaczona jest dla dorosłych:
wyobcowanych społecznie w związku z niepełnosprawnością, zmagających się z uzależnieniem (od alkoholu czy narkotyków, ale też np. od pracy), cierpiących na nerwicę lub depresję;
Przeznaczona jest dla dzieci i młodzieży:
nieśmiałych, wycofanych, mających trudności w nawiązywaniu kontaktów z rówieśnikami, mających problem z koncentracją, trudnościami w nauce, agresją, sprawiającymi trudności wychowawcze lub mającymi zaburzenia rozwojowe.
Sensoplastyka to forma twórczej aktywności, która angażuje wszystkie zmysły – wzrok, dotyk, węch, słuch, a czasem nawet smak. To metoda wspierająca rozwój dzieci (choć nie tylko dla nich!) poprzez zabawy z wykorzystaniem różnorodnych, naturalnych materiałów, takich jak:
• mąka, kasza, ryż, makaron, groch, kisiel, jogurt, barwniki spożywcze, woda,
• produkty codziennego użytku, które można ugniatać, mieszać, przesypywać, rozgniatać, rozlewać itp.
"Dziecko brudne to dziecko szczęsliwe!!!"
Dogoterapią jest to metoda, która doskonale łączy naukę oraz zabawę i prowadzona jest w placówkach. Dogoterapia wspomaga rozwój osobowości, edukuje i rehabilituje. Jest dostosowana do indywidualnych możliwości uczniów wzmacnia również efektywność pracy pedagogów, psychologów i rehabilitantów. Podczas zajęć z psem prowadzone są następujące zajęcia:
Spotkanie z psem, czyli zajęcia ogólnorozwojowe – zajęcia tego typu pozwalają przełamać lęki w kontaktach z otoczeniem, stymulują rozwój zmysłów i postrzegania, pozwalają oderwać się od otaczającej rzeczywistości, a ich głównym celem jest zabawa z psem
Edukacja z psem - edukacja z udziałem psa, jest działaniem ukierunkowanym na polepszenie funkcji poznawczych podopiecznych
Prowadzimy profilaktykę pogryzień, uczymy jak należy prawidłowo opiekować się psem, jak odczytywać potrzeby zwierzęcia. przeciwdziałać przemocy wobec zwierząt, przełamywać lęk przed psem.
Diagnoza integracji sensorycznej jest przeprowadzana przez wykwalifikowanych specjalistów i składa się z różnych elementów:
- wywiad z rodzicami lub opiekunami pacjenta, w celu uzyskania informacji na temat historii rozwoju pacjenta oraz obecnych trudności,
- obserwacji pacjenta podczas różnych czynności i zadań, testów i skali, które pomagają zmierzyć i ocenić funkcjonowanie integracji sensorycznej pacjenta,
- kwestionariusz sensomotorycznego rozwoju dziecka
Obserwacja Kliniczna polega na wykonaniu szeregu zadań, o których wykonanie jest proszone dziecko, w celu wykluczenia lub potwierdzenia trudności z obszaru związanego z SI (np. reakcje równoważne, posturalne, koordynację, planowanie motoryczne i wiele innych) ocena zachowania i umiejętności pacjenta, w tym np. zdolności motoryczne, percepcję wzrokową i słuchową, koordynację ruchów, napięcie mięśniowe, równowagę i orientację przestrzenną.
Obserwacja Swobodnej i Ukierunkowanej Zabawy – na podstawie obserwacji swobodnej zabawy doświadczony terapeuta wyciągnie szereg diagnostycznych wniosków dotyczących funkcjonowania dziecka. Uzyskanie informacji z innych źródeł, takich jak np. nauczyciele, lekarze, specjaliści od innych dziedzin, jeśli to konieczne. Wynik diagnozy może wykazać, czy pacjent ma trudności z integracją sensoryczną i jakie konkretnie obszary są dotknięte tymi trudnościami. Pełna diagnoza Oceny Dojrzałości Procesów Sensorycznych obejmuje 3-4 spotkania (180 minut łącznie). Pełna diagnoza kończy się wydaniem pisemnej opinii.
Test Karty Oceny Rozwoju Psychoruchowego - KORP, jest narzędziem stworzonym do analizy postępów w rozwoju dziecka. Umożliwia on ocenę, czy rozwój badanego dziecka przebiega w sposób harmonijny i zgodny z oczekiwaniami dla poszczególnych etapów wiekowych. Instrument ten został zaprojektowany z myślą o dzieciach i jest dostosowany do ich specyficznych potrzeb. Wykorzystanie tego testu pozwala na szczegółową diagnozę rozwoju dziecka w różnych kategoriach wiekowych, obejmujących różne aspekty rozwoju, takie jak: rozwój ruchowy, motorykę małą i dużą, koordynację wzrokową, rozwój emocjonalny i umiejętności szkolne. Wyniki przeprowadzonego badania pozwalają odpowiedzieć na pytanie które ze sfer rozwoju dziecka rozwijają się prawidłowo, a które nie i jakie ewentualne dalsze kroki należy podjąć. Dzięki temu narzędziu można lepiej zrozumieć potrzeby dziecka i dostosować do niego odpowiednią formę terapii. Po zakończonym badania następuje wydanie opinii i omówienie z rodzicem.
KOZE to narzędzie diagnostyczne wykorzystywane w psychologii i psychiatrii, szczególnie w pracy z dziećmi i młodzieżą. Pomaga w ocenie zaburzeń emocjonalnych, behawioralnych oraz w monitorowaniu procesu terapeutycznego.
Pomaga w diagnozowaniu oraz monitorowaniu postępów w leczeniu, szczególnie w przypadku zaburzeń emocjonalnych, takich jak:
1. Lęki – mogą obejmować lęk separacyjny, fobie, lęk społeczny.
2. Depresja – obniżony nastrój, brak zainteresowań, izolacja społeczna.
3. Zaburzenia zachowania – agresja, impulsywność, trudności w kontroli emocji.
4. Trudności w relacjach społecznych – nieumiejętność nawiązywania zdrowych więzi z rówieśnikami, problemy z komunikacją.
Celem KOZE jest nie tylko diagnoza, ale także pomoc w stworzeniu odpowiednich planów terapeutycznych, które mogą wspierać rozwój emocjonalny i społeczny dziecka. KOZE nie tylko wspiera diagnostykę, ale także umożliwia lepszą współpracę między terapeutami, rodzicami i nauczycielami w zakresie wspierania rozwoju emocjonalnego dziecka. Dzięki temu dziecko otrzymuje spersonalizowaną pomoc, a specjaliści mogą skutecznie reagować na zmiany w jego stanie emocjonalnym.
Drogi Rodzicu (opiekunie prawny) jeśli masz trudności wychowawcze, problem z komunikacją lub budowaniem prawidłowych relacji rodzic - dziecko serdecznie zapraszam na konsultację.
Oferuje pojedyncze spotkania lub serie spotkań rodzicom, którzy:
- są zaniepokojeni stanem emocjonalnym lub zachowaniem dziecka;
- chcieliby lepiej zrozumieć swoje dziecko;
- czują, że trud wychowywania chwilami ich przerasta, że nie radzą sobie z emocjami swoimi lub dziecka, nie mają pomysłu na strategie wychowawcze;
- mają trudności w stawianiu dziecku granic i wyciąganiu konsekwencji;
- chcieliby zdobyć dodatkowe umiejętności, które wykorzystają w kontakcie z dzieckiem.
Dzieci często dotykają problemy, z którymi nie potrafimy sobie sami poradzić. Warto wtedy skorzystać z pomocy profesjonalistów, którzy mają doświadczenie w radzeniu sobie z podobnymi problemami.
W naszej ofercie masz darmowe konsultacje specjalistyczne z:
- pedagogiem/ pedagogiem specjalnym,
- psychologiem,
- logopedą,
- neurologopedą,
- terapeutą SI,
- fizjoterapeutą.
Organizujemy warsztaty i szkolenia.
Współpracujemy z przedszkolami i szkołami.
Prowadzimy zajęcia Dogoterapii w szkołach i przedszkolach.
Prowadzimy punk konsultacyjny dla rodzin (przemocowych, alkoholowych) i rodziców dzieci (niepełnosprawnych, z autyzmem, afazją, mutyzmem, ADHD, trudnościami szkolnymi, agresją ...)
Pamietaj w Centrum terapii i wsparcia „Motywacja” :
Wszystko jest możliwe, niemożliwe po prostu trwa dłużej.